Projecte educatiu

A Cultura SN tenim quatre principis:

  1. L’equip és fonamental
  2. La cultura popular és la base de la societat
  3. El lleure és aprenentatge
  4. L’escolta activa és imprescindible

Com a entitat ens impliquem molt en els projectes que iniciem. Són projectes creats, organitzats i executats buscant l’experiència de les persones implicades. Per una banda les persones de l’equip i per altra les persones assistents.

L’entitat es marca els següents objectius als estatuts:

  1. La promoció, el desenvolupament i la difusió de totes aquelles activitats culturals, especialment les organitzades des del teixit associatiu.
  2. Fomentar el coneixement i la difusió de la cultura popular i tradicional mitjançant les activitats que es considerin adequades.
  3. Fer arribar la cultura i la cultura popular a totes les persones de la societat.
  4. Promoure i realitzar recerques en el camp de la didàctica, la metodologia, la pedagogia i d’altres que puguin contribuir al progrés de l’educació.
  5. Facilitar la pedagogia cultural a través d’elements didàctics a les escoles, centres de formació no reglada o en espais públics
  6. Contribuir a la formació, la millora i l’actualització pedagògica dels professionals de l’educació a través de seminaris, tallers, jornades o cursos orientats a docents i altres professionals.
  7. Fomentar la llengua i la cultura catalana

Cada projecte el convertim en una experiència. L’origen de Cultura SN és el propi món associatiu, l’organització d’esdeveniments públics, la gestió de les persones, la conservació del patrimoni cultural. És amb aquesta base que l’entitat planteja les seves activitats. A partir del coneixement del territori, dels vincles amb altres entitats i de la feina de carrer es basteixen els projectes de Cultura SN.

Sobre aquests fonaments es basteix Cultura SN.

Experiències úniques

Cada projecte pretenem que tingui un extra, un moment (o més d’un) pel record. Gràcies a fer xarxa i treballar de forma coordinada amb diferents entitats o persones del territori hem aconseguit aportar aquesta marca pròpia als projectes.

La música, la festa, els elements festius i els espectacles són algunes d’aquestes mostres que trenquen la bombolla de l’espai educatiu per connectar directament l’activitat amb la societat.

Al llarg d’aquests anys hem aconseguit donar un valor afegit a cada un dels projectes. Hem comptat amb especialistes reconeguts i de prestigi que col·laboren en les nostres activitats. Hi ha participat grups de música, artistes, pintors o artesans amb trajectòria. Aquest contacte directe i apropament cap als participants fa que l’experiència sigui molt més positiva i motivadora.

Convertir cada projecte en una peça única fa que calgui tenir molta cura dels detalls, de la narrativa del projecte i dels elements d’impacte. Comunicativament cada projecte te la seva pròpia narrativa, sempre tenint en compte els ritmes propis de l’activitat i procurant fer-los motivadors per les persones assistents. Acabar amb un impacte, un moment de clímax que ajudi a relligar tota la proposta és una de les característiques de les activitats organitzades des de l’entitat.

Col·laboracions

A Cultura SN entenem que les accions i activitats són molt més potents i interessants si les fem en companyia. Des del primer moment l’entitat va néixer amb la voluntat de cohesionar i ser punt de trobada de diferents entitats vinculades amb la cultura popular. Per això cada projecte que s’organitza es procura treballar de forma conjunta amb altres entitats especialistes amb l’objectiu de poder aportar valor afegit a les persones assistents i a l’entitat que hi col·labora.

Entenem la cultura popular com l’eix on giren les nostres propostes. Per això la base sempre l’hem tingut en les entitats de cultura popular. Amb els anys també hem anat ampliant les col·laboracions amb més entitats i col·lectius.

Col·laborem freqüentment amb entitats com Marrecs de Salt, Fal·lera Gironina, Diables de l’Onyar, Òmnium Cultural, el GEiEG, Heal, Fundació Cases de la Música, Black Músic Festival, Escola de música moderna, Manaies de Girona, Geganters de Santa Eugènia, Associacions de veïns o la Federació festa major dels 4 rius entre d’altres

Gràcies a aquestes col·laboracions hem pogut portar un correfoc a un casal, hem tingut la possibilitat d’acostar l’experiència de la gravació de cançons a nivell professional, hem pogut formar una colla castellera o bé poder tenir visites de professionals de primer nivell, del Tarlà o altres elements del bestiari festiu o comptar amb concerts de grups de primer nivell.

A l’hora de plantejar-nos un nou projecte sempre pensem en les vies de col·laboració que podem trobar. A Cultura SN sempre hem cregut que és millor anar acompanyats.

Cultura popular

La base de Cultura SN és la cultura popular. Com a entitat hem crescut a través de les activitats culturals al carrer, de preservar, continuar i evolucionar la tradició i les mostres de cultura popular. La gran majoria de persones implicades amb Cultura SN també estan implicades en altres entitats de cultura popular.

Vivim la cultura popular des de dins i per tant coneixem les necessitats i els seus punts forts. Sempre hem entès la cultura popular com un espai de cohesió social. Les entitats de cultura popular són entitats de socialització i d’aprenentatge i per això tenen un valor incalculable.

Entenem que la cultura ha de ser als carrers i a les places, que cal recuperar l’espai públic, fer que les persones siguin les protagonistes de decidir què hi passarà. I creiem en l’efímer, en fer accions al carrer que siguin úniques i irrepetibles. I apostem perquè la cultura popular no es quedi només al carrer, sinó que ocupi els diferents espais socials, que trobi formes d’aproximar-se a les persones i que sigui capaç de reinventar-se.

Si la cultura popular és realment popular anirà evolucionant amb la societat, mantenint una base tradicional, garantint la conservació d’una tradició, un mite, una pràctica o un exercici, però amb la capacitat d’adaptar-se a les circumstàncies.

Educació en el lleure

Som també una entitat de lleure. On ens preocupem per l’aprenentatge i els valors de les persones assistents als nostres projectes. El lleure és una forma de socialització, d’oci i d’aprenentatge.  Pretenem d’una forma lúdica i divertida apropar als seus participants a les tradicions i als fets culturals propis de les nostres terres.

El lleure educatiu és un espai de trobada i aprenentatge. Des de Cultura SN fomentem la convivència, els hàbits, el respecte, la responsabilitat, la cura, la creativitat i el coneixement de l’entorn.

Posem especial cura en fomentar entre els participants el sentiment de grup i els valors implícits en la convivència: la tolerància, el respecte a les persones i monitors, la bona actitud i la capacitat de  compartir. També treballem els hàbits d’higiene personal i de conducta saludable, educant en l’alimentació equilibrada i posant el valor els beneficis que comporta. I sempre volem responsabilitzar a les persones participants del manteniment i cura dels espais comuns i els materials que s’utilitzin.

Escolta activa

Una de les característiques de l’entitat és precisament aquesta, que som una entitat, per això entenem que estem formats de persones i que és fonamental que hi hagi una implicació personal de tothom qui hi participa.

Fomentem molt el diàleg, els espais de convivència, els punts de trobada i perquè sigui fructífer és imprescindible l’escolta. Poder escoltar als equips, als participants i a seu entorn. Com a entitat som capaços d’adaptar els projectes en funció de les necessitats i volem fer-ho en funció dels públics.

Creiem que socialment l’escolta és cada vegada més una virtut. I encara més si és una escolta activa, una escolta transformadora, que és capaç d’actuar després del diàleg. Poder materialitzar les idees i projectes és la prova d’aquesta escolta.

I aconseguir que hi hagi un retorn amb les persones implicades, qui hi participa i el seu entorn cap a l’entitat és un dels elements d’avaluació més satisfactoris. Cada projecte té els seus propis canals d’avaluació i en fomentem la participació.

El retorn que ens fan les persones participants és fonamental per a la millora de les activitats, fet que ens preocupa. Sempre s’analitzen els inputs d’avaluació per tal de poder-ne implementar les millores. Es fa a diferents nivells: a nivell personal, a nivell projecte, a nivell entitat i a nivell social. I a cada nivell es procura que hi hagi una acció per aconseguir transformar i millorar les propostes.

La voluntat és generar un aprenentatge com a entitat, que la pròpia entitat millori, solucioni els errors i evolucioni.